Soweto - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Sandra Cerena Looff-Landkroon - WaarBenJij.nu Soweto - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Sandra Cerena Looff-Landkroon - WaarBenJij.nu

Soweto

Door: S.C. Landkroon

Blijf op de hoogte en volg Sandra Cerena

08 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo allemaal in het koude Nederland,

Het is zo ontzettend warm hier, ik zwem in mijn kleren ielgh. Maar dat neemt niet weg dat het hier wel geweldig is. Ik heb nog geen cultuurshock, maar merk wel duidelijk het verschil. Zo rijden ze hier natuurlijk aan de andere kant van de weg, is het normaal dat ze midden op de rijbaan lopen om te verkopen en toeteren de taxi’s twee keer om te laten weten dat ze een plaats vrij hebben. Ja, ook hier hebben ze van die vervelende verkopers waar je niet vanaf komt.

Ik heb op dit moment in Joburg een groep van 14 vrijwilligers, waarvan maar drie Nederlandse (incl. mijzelf). De rest is allemaal Duits, wel leuk hoor zo kan ik ook nog mijn Duits een beetje op pijl houden haha. Er zitten twee oudere mannen en drie oudere vrouwen bij. Leuk dat zei dit alsnog doen. De groep wordt begeleid door twee Zuid-Afrikanen die werken bij Awesome Travel. Erg leuke mensen.

Gisteren begonnen we om 10.00 met kennismaking, waarbij wel elkaar moesten introduceren… wel grappig. Daarna kregen we een uitleg over wat Awesome Travel inhield, en waar zei wel en niet verantwoordelijk voor zijn. Haha dus niet een dag langer ergens willen blijven. Dus mijn plannetje voor 2 dagen Kruger viel daarmee in duigen… maaaaaar daar kwam nog niets beters voor terug. De organisatie organiseerd namelijk zelf ook een driedaagse tour naar Krugerpark. Waarbij we ook langs veel andere mooie Zuid-Afrikaanse natuur komen zoals watervallen etc. Erg leuk, dus dat ga ik zeker doen, ook al is het gelijk in de tweede week van mijn project. Na een hele -niet blijven hangende- uitleg van alle projecten gingen we naar Soweto. Een plaats in de buurt van Joburg. Eerst hebben we daar onze simkaart geactiveerd, heel gedoe… maar het werkt nu. Daarna zijn we naar een museum geweest over 16-06-1967… zoek maar eens op internet op wat er toen precies gebeurd is. Dat was best erg om te zien, de strijd tussen zwart en wit zeg maar. Ook hebben we in die buurt het geboortehuis van Mandela gezien. Dat was ook het moment waarop mijn fotocamera dacht dat: “ik stop er gewoon mee”. Nou echt waar hoor, zo niet leuk tijdens een vakantie geen foto’s kunnen maken. Het beeld kon alleen nog maar trillen en vooral veel herrie maken. Op de terugweg ook al veel mooie grote voetbalstadions gezien die er helemaal klaar voor zijn. Echt waar je kan je kont niet keren of er is reclame voor het WK 2010 te vinden. ’S Avonds hebben we gegeten bij een of andere vreetschuur haha, niet bepaald sfeervol maar best lekker. Het koelt trouwens best af dan, maar dat is juist lekker na een hele lange dag wegsmelten. Rond een uur of 22.00 ben ik lekker onder de wol gekropen op de grote slaapzaal in het hostel. Slaapt nog best aardig. Ik hoop jullie volgende keer meer te kunnen vertellen over het bezoek aan een typisch Afrikaans dorpje (met elektriciteit ja haha)

Liefs xxx Sandra

  • 08 Oktober 2009 - 16:09

    LE:

    Echt super vet! Je moet inderdaad gewoon die kansen grijpen :) misschien loop je het anders wel mis en dat zou zonde zijn. Wel zuur van je camera dat hij het niet deed. Heb het voor je opgezocht en het is een fabricage fout. Daar heb je nu weinig aan maar dat komt goed. Wel heel interessant die cultuurverschillen! Ken je al wat Afrikaanse woorden? Nog even de buurt verkennen en dan op naar de tijgers! Echt leuk om je op deze manier te volgen..

    Te amo xx

  • 08 Oktober 2009 - 17:18

    Leny:

    Lijkt me echt wel weer een heel andere wereld! Waanzinnig om dat op die manier te kunnen ervaren allemaal. Hoop natuurlijk ook op meer foto's en wens jou dus ook een camera toe die het doet. Ben heel benieuwd naar het volgende verslag, veel liefs!

  • 08 Oktober 2009 - 17:46

    Sharon:

    Klinkt nu al heel vet en het echte werk is nog niet eens begonnen. Hopelijk hebben jullie binnenkort ook nog een lekker braay (goed van mij he, is zuid afrikaans)!!

    XX veel plezier!

  • 08 Oktober 2009 - 17:50

    Bert:

    leuk ook weer dit verslag blijven wij toch lekker op de hoogte van alles. Blijf lekker genieten en wij houden die vent van je wel in de gaten. O ja de drie heren op de foto zijn die weggelopen uit het progamma "bij ons in de rimboe"?? groetjes van elly en bert en heel veel plezier.

  • 08 Oktober 2009 - 18:03

    Ineke:

    Hi meis,
    Leuk verhaal en foto's
    Als ik goed kijk zie ik daar een "nieuwe tas " ?
    Beter dat je via hun georganiseerd naar Kruger kunt.
    Je houdt toch zo van warmte !!
    Groetjes van Marcel.
    We misten je gisteravond !
    Till next time
    kus mama

  • 08 Oktober 2009 - 18:07

    John:

    Mooi, mooi, maar wel jammer van je fototoestel. (Bij mij hielp de "klap met de vlakke hand" vroeger altijd goed als de tv er geen zin meer in had.) Kan je daar niet 'even' een ander toestelletje aanschaffen? Nou ja, je mag het helemaal zelf beslissen, dus zie maar wat je het beste lijkt.

    Hier hobbelt alles gewoon door, buitje regen en wat langere files. Geen bijzonder nieuws.

    Groetjes en lekker doorgaan met genieten.

    O ja, doe mij maar plakkies maat 41/42.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra Cerena

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 82576

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 24 September 2014

Backpacken in Zuid-Afrika

26 December 2012 - 17 Januari 2013

Rondreis Colombia

15 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Reisbegeleidster bij Simbo

14 Maart 2010 - 05 April 2010

Ukutula: Place of Quiet

05 Februari 2010 - 07 Maart 2010

Zell am Ziller (Skilerares bij Schischule Lechner)

05 Oktober 2009 - 22 November 2009

Lion Breeding & Research / Cheetah Conservation

02 December 2007 - 29 Maart 2008

Gerlos (Skilerares bij Michi's Schischule)

Landen bezocht: