Beeldjes - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Sandra Cerena Looff-Landkroon - WaarBenJij.nu Beeldjes - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Sandra Cerena Looff-Landkroon - WaarBenJij.nu

Beeldjes

Door: S.C. Landkroon

Blijf op de hoogte en volg Sandra Cerena

02 Januari 2013 | Colombia, San Agustín

Maandag 31 december

Oud jaar... Wie had dat gedacht dat te vieren in zo'n mooi warm land. We gingen vroeg ontbijten want om 08.00 uur zouden we vertrekken naar het archeologische park van San Agustin. Daar liepen we door mooie natuur van plaats naar plaats waar de verschillende opgravingen lagen. Erg mooi om te zien. Leuk dat ik nu eindelijk de beelden live zie van de kunst die thuis bij mijn ouders aan de muur hangt haha. Natuurlijk zaten daar ook mooi verhalen bij. Je zag vaak drie beelden naast elkaar. De middelste stelde de belangrijkste persoon voor van dat graf. Dat graf was vaak van een hele familie. Dat beeld had vaak de ogen en tanden van een panter, en een panter was heilig en stond voor kracht. De twee figuurtjes daarnaast beschermde de middelste. Daarop lag een grote platte steen. Daarachter was dan de tombe van die persoon en daarvoor lagen de familieleden. Apart om te zien hoor. Haha het leken net hunebedden. Ook stonden er grote losse beelden die veelal een sjamaan moesten voorstellen. Tussendoor deden we nog even een drankje ergens middenin het park. dat was weer even een momentje om stil te staan bij de schoonheid van de natuur hier. We eindigden de trip met een wandeling langs de laan van beelden met ook weer verschillende verhalen erachter. Van zoiets moois moesten we natuurlijk wel een souvenirtje kopen. En dat is zo goedkoop dat je bijna niet durft/hoeft af te dingen. Terug gekomen in het centrum was net een grote chaos. Ze hebben hier namelijk een hele leuke traditie rond oud en nieuw. Elkaar met meel een schuimspuitende bussen bekogelen. Veel jongeren op motoren reden hard door de straten en bekogelde alles wat ze zagen. Wij moesten nog in een langdurende rij voor de pinautomaat gaan staan die het gelukkig ondertussen wel weer deed. Wij werden redelijk gespaard en werden alleen een beetje geraakt door het schuim, rook nog best lekker gheghe. Terug gekomen in de lodge bestelde we lekker pasta met kip, want wij zouden om 14.00 uur opgehaald worden om te gaan raften. 's Middags ging een deel van de groep naar andere parken, een paar bleven in de lodge en wij gingen dus even de rivier de Rio Magdalena trotseren. Netjes op tijd stond er een auto met een boot op het dak voor ons klaar. Wij dachten eerst nog dat we de enige zouden zijn, maar eenmaal op kantoor aangekomen waar alle kleding enz hing bleek dat er wel twee boten nodig waren. Het ging wat rommelig maar we hadden op een gegeven moment beide een wetsuit aan met jasje en zaten in de auto. Na kleine 15 minuten rijden kwamen we bij de opstapplaats. Reddingsvestje aan helmpie op en gaan. Maar ja de uitleg was natuurlijk gewoon in het spaans. Dus de dingetjes die ik begreep probeerde ik mijn lieve nietspaansbegrijpende vriendje uit te leggen. Maar eenmaal in de boot waren de drie belangrijkste commando's al snel duidelijk. Dik anderhalf uur lang hebben wij genoten van een mooie tocht over de rivier. We zijn zelfs vrijwillig uit de boot gevallen om even te kijken of het water echt zo koud was. Nah was best te doen hoor. En niet te vergeten de machtige natuur waar wij middenin zaten. Terug gekomen in het dorp herkende we het bijna niet meer terug. Alles was helemaal wit van al het meel. We waren iets voor 18.00 uur thuis, net op tijd om even naar huis te bellen en gelukkig nieuw jaar te wensen. Om 20.00 uur zou het feestmaal beginnen, dus tijd zat voor iedereen om zich even lekker op te tutten. Ik had een jurkje mee vol met glitters die ik nog nooit aan heb gehad. Ik weet misschien ook wel waarom, want al snel was alles glitter. Zoals Marion ons al had gewaarschuwd is 20.00 uur hier geen 20.00 uur, maar toch zeker wel 20.45. Wij hadden de goddelijke plaats naast de openhaard, die het in eerste instantie liet afweten maar na wat geklooi toch lekker brandde. We zouden een uitgebreid diner krijgen. Als eerst kregen we een bord met een koude fruitsalade, koude aardappelsalade en koud vlees. En dat werd vervolgd door niets.... Haha er werden wel kleine lepeltjes voor ons neergelegd door het personeel maar die mochten voor 00.00 uur naar huis. Niks geen toetje voor hoofd of nagerecht gewoon een bordje met een koude hap. Oke ik vergeet het mandje met druifjes en rare paaseitjes. Ik was nog steeds niet op en top fit. Mijn kop en oren deden pijn van het vele hoesten en ik was moe van het praten doordat mijn stem mij in de steek gelaten had. Niet zo in the mood dus. Na 1 glaasje wijn liet ik de rest van de fles voor mijn wederhelft achter. Wat moet je anders met een Riesling van €20,-. We hadden live muziek en er werd ook wel wat gedanst, voornamelijk cumbia. Jammer ik wachtte op de merengue of salsa, maar dan maar even geduld tot in Cali. Daar kunnen we salsales nemen hoorde ik. Iedereen kreeg een raar hoedje masker of brilletje. Op een gegeven moment stond iedereen buiten elkaar al gelukkig nieuwjaar te wensen, blijkbaar doen ze hier niet aan aftellen. *smaksmak* met mijn lieverd, voor een mooi en bijzonder jaar voor ons samen! Na het zoenen van de rest van de groep en een drankje toch maar het bedje opgezocht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra Cerena

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 82508

Voorgaande reizen:

05 September 2014 - 24 September 2014

Backpacken in Zuid-Afrika

26 December 2012 - 17 Januari 2013

Rondreis Colombia

15 Juli 2011 - 13 Augustus 2011

Reisbegeleidster bij Simbo

14 Maart 2010 - 05 April 2010

Ukutula: Place of Quiet

05 Februari 2010 - 07 Maart 2010

Zell am Ziller (Skilerares bij Schischule Lechner)

05 Oktober 2009 - 22 November 2009

Lion Breeding & Research / Cheetah Conservation

02 December 2007 - 29 Maart 2008

Gerlos (Skilerares bij Michi's Schischule)

Landen bezocht: